7 tips voor het werken met affirmaties

Een affirmatie is een gedachte waar je bewust voor kiest. Deze neem je op in je bewustzijn om een gewenst resultaat te bereiken. Met affirmaties kun je je gedachten en hierdoor je zelfbeeld, gezondheid en eigenwaarde beïnvloeden. Je kunt als het ware je onderbewustzijn herprogrammeren. Doe je hier nog niks mee of heb je het idee dat het niet voor je werkt? Lees dan deze tips.

  • Gebruik de tegenwoordige tijd

Doe alsof het al zo is. Gebruik niet: ik wil, ik moet, ik hoop of ik zal of ik probeer. Als je deze woorden gebruikt, benadruk je alleen maar dat het nu nog niet is zoals je het wil. Hoor maar: als je zegt:  ‘Ik zal mezelf accepteren zoals ik ben’ of ‘Ik wil mezelf accepteren zoals ik ben’, dan klinkt dat al heel anders dan: ‘Ik accepteer mezelf zoals ik ben’.

  • Zeg wat je wel wilt

Maak je affirmaties zo positief mogelijk. Bevestig wat je WEL wilt, niet wat je NIET wilt. Zeg niet: ‘Ik ben niet meer onzeker’, maar ‘Elke dag heb ik meer zelfvertrouwen’. Of niet: ‘Ik laat niet meer over me heen lopen’, maar ‘Ik geef duidelijk mijn grenzen aan’.

  • Hou het realistisch

Het is de bedoeling dat je zelf in de affirmatie gelooft, want hoe sterker je gevoel erbij en hoe krachtiger de affirmatie zal zijn. Je kan wel tegen jezelf zeggen dat je superslank bent, miljonair, veel zelfvertrouwen hebt of goed voor jezelf zorgt. Als dit allemaal helemaal niet het geval is, dan heeft zo’n affirmatie weinig zin. Zorg ervoor dat je een affirmatie kiest waar je in gelooft.

  • Speel met woorden

Als je met affirmaties gaat werken, zal je merken dat een ander woord en een woordje meer of minder veel verschil kan maken. Je kunt hier mee spelen. Denk aan woorden zoals NU of PRECIES (Ik accepteer mezelf precies zoals ik nu ben), dan maak je een affirmatie krachtiger. Door ‘Het is veilig voor mij om… ‘, ‘Elke dag heb ik meer…’, ‘Ik ben bereid om…’, ‘Ik kies voor….’ te gebruiken, kan een affirmatie direct veel beter voelen. Door vaak te oefenen met affirmaties zal je merken dat dit steeds makkelijker wordt. Gewoon doen!

  • Gebruik een spiegel

Tijdens mijn cursus zet ik de mensen een keer voor de spiegel. En de meesten vinden dit heel spannend of confronterend. Maar door jezelf ECHT in de ogen aan te kijken, vind je makkelijker een goede affirmatie. Ook al vind je dit misschien raar of eng, doe het gewoon een keer. Zorg dat je alleen thuis bent, ga voor die spiegel staan, kijk jezelf in de ogen en zeg iets positiefs tegen jezelf. Voel hoe het voelt, speel met woorden, net zolang totdat hij echt binnenkomt. Dan heb je een goede.

  • Zorg dat hij goed voelt

Het allerallerbelangrijkste is dat een affirmatie goed voelt. Of dat je er emotioneel van wordt. Dat je moet huilen. En dat kan daarna ook goed voelen, want dan heb je iets aangeraakt, en dan ben je iets aan het loslaten. Het kan ook dat je er blij van wordt. Dat je het gevoel hebt dat het best eens waar zou kunnen zijn. Misschien nu nog niet, maar wel in de nabije toekomst.

  • Ga aan de slag

Ga met je affirmatie aan het werk. Je kunt hem denken, hardop uitspreken, voor de spiegel zeggen, in de auto, er een liedje van maken, opschrijven, briefje ophangen, collage van maken.  Een affirmatie kan heel krachtig zijn als je hem opzegt terwijl je in de spiegel naar jezelf kijkt. Hoe meer gevoel je er bij hebt, hoe krachtiger. Maak er iets leuks van! Doe het met plezier! Maak het FUN!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *