7 tips om met angst om te gaan

Angst is een vervelende emotie. Een emotie die niet veel mensen willen voelen. Daarom wil ik je tips geven hoe je hier mee om kunt gaan. Omgaan met angst. Hoe doe je dat?

Wat je aandacht geeft, groeit

Als eerste is het belangrijk om de angst niet te voeden. Als je ergens bang voor bent wat bijvoorbeeld in het nieuws is, wat op dit moment speelt, kijk dan geen nieuws, praat niet met angstige mensen. Zeg niet steeds hoe verschrikkelijk het allemaal is. Voed jezelf niet met verschrikkelijke beelden en met negatieve woorden. Dit vergroot je angst alleen maar. Alles wat je aandacht geeft, groeit.

Richt je aandacht op wat je WEL wil

En wat doe je dan wel? Volg op social media alleen mensen met een positieve, fijne boodschap. Die zijn er genoeg. En als je met anderen praat die het hebben over onderwerpen die jou angst geven, verschuif het gespreksonderwerp naar iets waar je een neutraal of goed gevoel bij krijgt. Richt je aandacht op wat je WEL wil. Hoe wil jij je WEL voelen?

Ga schrijven

Koop een mooi boekje en ga schrijven. Schrijf je angsten op, kan soms al heel fijn zijn om je gedachten op papier te zetten. Of schrijf positieve affirmaties. Denk ook aan het schrijven van bemoedigende woorden voor jezelf. Of schrijf minimaal twintig dingen op waar je dankbaar voor bent. Hier kun je allerlei soorten brieven vinden die je aan jezelf kunt schrijven.

Voel je zo goed mogelijk

Zorg ervoor dat je je zo goed mogelijk voelt. Maak een lijstje met activiteiten die daarvoor zorgen. Muziek luisteren of maken, lezen, badderen, recepten uitproberen, wandelen, mediteren. Ga inspirerende podcasts luisteren of YouTube filmpjes kijken. Maak hoe jij je voelt je hoogste prioriteit!! Of gebruik de Choose Again Methode, die vind je hier.

Accepteer je angst

Accepteer je angst. Zeg tegen jezelf dat het oké is om angst te voelen. Hoe meer weerstand je hebt tegen je angst, hoe groter deze wordt. Vraag jezelf af of je je wel bang mag voelen. Of heb je daar een oordeel over? Wat vind je van jezelf, als je bang bent? Kun jij je angst omarmen?

Werk met affirmaties

En maak een affirmatie die je helpt je beter te voelen. ‘Ik ben bereid om mijn angst los te laten. Elke dag heb ik meer vertrouwen. Ik voel me veilig. Alles is goed’. Maak een affirmatie die goed voor je voelt. Je kunt hier lezen hoe je een goede affirmatie maakt.

Doe een meditatie

Met behulp van een meditatie kun je je angst loslaten. Luister hem hier.

Laat het me weten als jij hier iets aan hebt. Vind ik fijn om te horen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.