Kies ervoor je goed te voelen in 3 stappen

Ik kies ervoor mezelf zo goed mogelijk te voelen. Ondanks de omstandigheden. En het lukt me vrij aardig.

Wil je liever luisteren dan lezen? Dat kan hier.

“Mezelf goed voelen is mijn hoogste prioriteit”. Ik ben het hier zo mee eens! Het is zo belangrijk om je happy te voelen, no matter what. En dat zal de ene keer beter lukken dan de andere. In deze blog bespreek ik een methode die je kan helpen jezelf beter te voelen als het even niet zo goed met je gaat.

Egoïstisch?

Sommige mensen vinden het egoïstisch. Egoïstisch dat jij je goed voelt, terwijl mensen om je heen zich misschien niet zo goed voelen. Ik ben van mening dat je er pas écht kan zijn voor anderen, als je oké bent met jezelf. En je kan er bewust voor kiezen om je goed te voelen. Je hebt altijd een keuze! Lees hier meer over hoe egoïstisch het is om je goed te voelen.

Ik voel me over het algemeen goed en natuurlijk voel ik me ook soms verdrietig, boos, gefrustreerd, etc. Ik zorg ervoor dat ik hier niet in blijf hangen en ik zorg ervoor dat ik me steeds iets beter voel. Een manier om dit te doen is de Choose Again Methode. Deze is van Gabrielle Bernstein (o.a. van het boek ‘Het Universum staat achter je – van angst naar vertrouwen’). 

De Choose Again Methode

De Choose Again Methode heeft 3 stappen.

  1. Wees bewust van de gedachte die ervoor zorgt dat je je minder goed voelt.
  2. Vergeef jezelf en de gedachte. Veroordeel jezelf niet omdat je deze gedachte hebt. 
  3. Kies een iets beter voelende gedachte. Al is het maar dat je je 2% beter voelt. Je hoeft er dus niet voor te zorgen dat je je helemaal blij voelt als je verdrietig of bang bent, dat een té grote stap zijn. Denk ik kleine stapjes.

Een voorbeeld

Bijvoorbeeld. Je voelt je teleurgesteld omdat je iets vertelde tegen je vriendin en ze luisterde niet echt naar je.

  1. Wat zeg je tegen jezelf? Nou, ze neemt niet eens de moeite om naar me te luisteren. Ze luistert eigenlijk nooit naar me. Wat is dat nou voor een vriendin. Niemand luistert ook naar me. Vast niet interessant wat ik heb te zeggen.
  2. Vergeef jezelf dat je deze gedachten hebt. Oordeel niet. En zeg dus niet tegen jezelf: wat stom dat ik dit denk, nergens voor nodig, etc.
  3. Wat is een iets beter voelende gedachte? Ze luistert nu niet naar me. Terwijl ik dat had verwacht. Ze voldoet op dit moment niet aan mijn verwachtingen. Ik voel me teleurgesteld. Dat mag. En zij kan nu niet anders. En dat is oké.

Voel je het verschil? Als je deze methode toepast, dan stap je uit je slachtofferrol. Je kiest ervoor om jezelf beter te voelen. Om andere gedachten te kiezen. En als je dit vaak oefent, dan wordt het steeds makkelijker. En dan lukt het steeds beter om te shiften van angst naar vertrouwen, waar ik het zo vaak over heb. En nee, het is niet moeilijk! Dat is ook weer een gedachte.

Oefenen

Je kunt deze methode eerst gaan oefenen op kleine dingen. Als je bijvoorbeeld geïrriteerd bent omdat je laptop niet doet wat je wil. Of als je de aardappelen laat aanbranden. Of als een afspraak waar je je op verheugde niet door gaat. Of als je in de poep bent getrapt. 🙂 Ga er mee aan de slag, oefen, oefen, oefen!

Wil jij alles leren over de kracht van je gedachten? Dan is de cursus ‘Je kunt je leven helen’ echt iets voor jou! Hier vind je meer informatie over de live-versie en hier over de online-versie.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.