8 manieren om meer van je lichaam te houden

Het valt niet altijd mee om tevreden te zijn met je lichaam. Hoe kun je ervoor zorgen dat je meer van je lichaam gaat houden? In deze blog bespreek ik acht manieren.

Liever luisteren dan lezen? Dat kan hier.

Stop met vergelijken

De eerste manier om meer van je lichaam te houden is: STOP MET JEZELF TE VERGELIJKEN MET EEN ANDER. Er zal altijd heel je leven iemand zijn die slanker en gespierder is. Met mooier haar, mooiere ogen, een kleinere neus, langere benen, mooiere billen, grotere borsten, enzovoort. Als je jezelf vergelijkt met een ander, zal het nooit goed zijn. Wil je echt heel je leven dat je lichaam nooit goed genoeg is? Iedereen is anders. En onthoud: zelfs die vrouw die jij ontzettend mooi vindt, kan worstelen met haar zelfbeeld. Dus stop ermee. Stop ermee jezelf te vergelijken.

Waar richt jij je aandacht op

Richt je op wat WEL goed is aan je lichaam. Als je steeds je aandacht richt op wat er allemaal NIET goed is, wat zou er dan gebeuren? Alles wat je aandacht geeft, groeit. Je maakt het probleem alleen maar groter. Richt je aandacht dus op de punten van je lichaam die WEL mooi zijn. Of die oké zijn. Waar je blij mee bent. Als je in de spiegel kijkt, kijk dan eerst naar je mooie ogen ipv naar je vetrolletjes.

Maak een lijst

Maak een lijst van vijftig dingen van je lijf die je oké vindt. Waar je blij mee bent. Vijftig? Ja, vijftig! Blijf schrijven. Ze zijn er, echt! Lees daarna dagelijks dit lijstje door. Zie de mooie dingen aan jezelf. Richt je aandacht daar op! Denk ook aan een stukje gezondheid. Of dat je benen je overal heen brengen waar je maar wil. Of dat je goede ogen hebt. Mooie tanden en een mooie lach. Misschien ben je wel blij met je voeten waarmee je heerlijk in het rond kan dansen. Of met je armen waarmee je de mensen om je heen kan knuffelen. Een ode aan je lichaam. Het kan helpen om je lichaam te zien als je vriend en niet je vijand. Je zal het er de rest van je leven mee moeten doen.

Maak jezelf geen slachtoffer van de weegschaal

Koppel het gevoel wat je hebt niet aan de weegschaal. Ik hoor zo vaak dat mensen zich zo enorm gefrustreerd en boos of verdrietig voelen als ze op de weegschaal gaan staan. Dan zeg ik dus: dan weeg je jezelf toch niet? Waarom zou je dat doen? Waarom zou je er expres voor zorgen dat je je zo gaat voelen? Je wil je toch zo goed mogelijk voelen, of niet? En als je nu zegt: ja ik moet me wegen, want anders kom ik aan, dan vraag ik je: is dat écht zo? Ga je juist niet meer eten omdat je je gefrustreerd voelt over je gewicht? Zou het niet allemaal beter gaan als jij lekkerder in je vel zit? Ik denk het wel. Of ga je wegen zonder oordeel. Koppel die getallen op de weegschaal los van hoe jij je over jezelf voelt.

Je gewicht zegt niks over jou

Koppel je zelfbeeld niet aan je gewicht. Veel mensen denken op de als…dan… manier. Als ik minder weeg, dan heb ik meer zelfvertrouwen. Als ik ben afgevallen, dan kan ik mezelf accepteren. Als ik slanker ben, dan durf ik mezelf in de spiegel weer aan te kijken.

Lieve jij, stop hier mee. Draai hem om. Eerst zorgen voor een beter zelfbeeld, zorgen voor meer zelfvertrouwen en acceptatie, dan komt de rest vanzelf. Stel dat jij nu nog de rest van je leven te zwaar zou zijn, betekent dat dan dat je de rest van je leven niet meer goed kan voelen en niet kan genieten van het leven? Zorg ervoor, dat je eerst je lichaam gaat accepteren en dat je ervan gaat houden. Ongeacht hoe het eruit ziet. Je hoeft het nog niet eens mooi te vinden, maar er wel van houden.

Ik las van de week nog een artikel, daarin werd gezegd dat je ook kan houden van een oerlelijke hond of van een familielid met pukkels en gek haar. Als je écht van iemand houdt, maakt het niet uit hoe deze persoon eruit ziet toch? Waarom doe je dat wel bij jezelf? Hoe je lichaam er ook uit ziet, hou er elke dag meer van.

Ga voor die spiegel staan

De zesde manier is het gebruiken van een spiegel. Ga voor de spiegel staan. Lach naar jezelf. Zie de lichtjes in je ogen. Begin hier maar eerst mee. En als dit lukt, lach dan steeds vrolijker naar jezelf. Kijk naar jezelf, zonder te oordelen. Kan moeilijk zijn, ik weet het! Begin met de makkelijke delen van jezelf. De delen waar je tevreden mee bent. Richt je aandacht eerst daarop. Kijk zo mild en vriendelijk mogelijk naar jezelf in de spiegel. Doe dit iedere dag. Oefen, oefen en oefen.

Behandel je lichaam met liefde

Smeer jezelf regelmatig in met een lekkere bodylotion. Smeer je hele lijf in en doe dit met zoveel mogelijk liefde. Ook de delen waar je niet blij mee bent. Waardeer je lichaam.

Werk met affirmaties

De laatste manier is het werken met affirmaties. Kijk in de spiegel en zeg iets waar je in kan geloven. Zoals: Elke dag accepteer ik mijn lichaam meer. Ik laat de negatieve gedachten over mijn lichaam los. Het lukt me steeds beter om blij te zijn met mijn lijf. Elke dag leer ik meer van mijn lichaam te houden. Ik waardeer mijn lijf iedere dag meer en meer.

Er zijn ongetwijfeld nog veel meer andere manieren en tips. Deze kwamen nu bij mij naar boven borrelen. Ik hoop dat hier iets in heeft gezeten wat je heeft geraakt, geïnspireerd of waar je wat mee kunt. Als je hierbij hulp kan gebruiken, doe dan mee met mijn Blij met je Lijf-traject.

En luister ook eens deze aflevering, een eerbetoon aan je lichaam.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.