5 manieren om minder kritisch te zijn op jezelf

Ben jij kritisch op jezelf? Ben jij kritisch naar anderen? Oordeel jij over anderen? Wat denk je bij jezelf (of zeg je tegen anderen) als je iemand op straat ziet lopen met blauw haar en ‘bijzondere’ kleding? En als er onkruid in de voortuin van je buurvrouw staat? En als je vriendin iets heeft gedaan wat jij nooit zou doen? En over de manier waarop je partner de vaatwasser inruimt? 

Mensen die veel kritiek hebben op een ander, hebben ook veel kritiek op zichzelf. Wat zeg jij tegen jezelf? Zeg je wel eens tegen jezelf dat je iets goed hebt gedaan? Ik was vroeger heel kritisch op mezelf. Ik vond dat ik dingen anders had moeten doen, anders had moeten zeggen, mezelf meer moest laten horen, vond het stom van mezelf als ik weer met een rood hoofd ergens had zitten stuntelen in een overleg. Sinds ik bezig ben met het vergroten van meer liefde en compassie voor mezelf, heb ik hier nauwelijks nog last van. En weet je: het voelt HEERLIJK! Natuurlijk vind ik dat ik dingen een volgende keer anders zou doen, maar ik weet dat ik altijd mijn best heb gedaan op dat moment. Met de kennis en de mogelijkheden die ik op dat moment had. 

Minder kritisch zijn op jezelf vergroot direct je zelfliefde en zelfvertrouwen. Wie wil dit nou niet? Dus volg de onderstaande vijf tips.

1. Wees bewust van wat je tegen jezelf zegt. Betrap je jezelf op kritische gedachten, stop er mee! Zeg tegen jezelf wat je wél goed hebt gedaan. Wees mild voor jezelf.

2. Stop met vergelijken. Een ander heeft misschien in jouw ogen een mooier huis, een slanker lijf, een betere baan. Stel dat jij in dat huis zou wonen, dan is er weer iemand anders met nóg een mooier huis. Vergelijken met een ander is zinloos, kost alleen maar energie en tijd. Zonde.

3. Streef niet naar de Perfecte Jij. Want je bent nu al goed zoals je bent. Want als je slanker bent, meer zelfvertrouwen hebt, in een groter huis woont, is het dan goed genoeg? Als je kritisch bent naar jezelf bent, is het nooit goed genoeg. Wees blij met jezelf zoals je nu bent. 

4. Schrijf iedere avond drie dingen op die je goed hebt gedaan. Want die zijn er! Wees liefdevol en mild voor jezelf! En ga dit ECHT doen! Desnoods voor een week. Doe het en ervaar wat er dan gebeurt. Magisch. 

5. Affirmeer. Jij bent goed zoals je nu bent. Echt! Zeg tegen jezelf: Ik doe alles zo goed als ik kan, en dat is goed genoeg. Ik accepteer mezelf zoals ik ben. Ik ben goed genoeg. Ik ben goed zoals ik ben. Kies een affirmatie die goed voelt en waar je blij van wordt. Zeg deze tegen jezelf zo vaak als je kan. Net zolang tot deze waarheid voor je is. 

Ik hoor graag van je of je iets aan deze tips hebt. Laat je het me weten? 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *