in 6 stappen emoties loslaten

Vind jij het soms moeilijk om emoties los te laten? En blijf je er soms te lang in hangen? Misschien heb je dan iets aan de volgende stappen. Het HEEL-AL model; de stappen die je kunt zetten om emoties los te kunnen laten. 

Herkennen – het begint bij het herkennen van de emotie. Als je dit moeilijk vindt, probeer de emotie dan te plaatsen in één van deze zes categorieën. Vreugde & blijdschap, Angst, Boosheid, woede, frustratie, Afkeer en afschuw, Verdriet, verwondering en verbazing

Erkennen – mag je boos of verdrietig zijn van jezelf? Misschien heb je vroeger als kind gehoord of gevoeld dat je niet boos mocht zijn, of werd je verdriet weggewuifd (stel je niet aan, of: het valt toch wel mee). Of werd er gezegd dat je niet zo veel vragen moest stellen. Dan kan het zijn je hier een overtuiging over hebt die je tegen houdt om je emoties te erkennen. Deze stap is eerst nodig, voordat je naar de volgende stap kan. 

Ervaren – ervaar de emotie. Dit kan spannend zijn, als je dit niet gewend bent. Misschien stop je je emoties weg onder een reep chocolade of zak chips. Zet eventueel een wekker of vijf minuten. En ga dan rustig zitten, ga met je aandacht naar je emotie en voel waar je deze voelt in je lichaam. Als je boos bent, helpt het misschien wel om heel hard op een kussen te slaan. Als je verdrietig bent, kun je huilen. Geef jezelf toestemming. 

Leren – onderzoek deze emotie. Waar komt deze vandaag? Wees eerlijk naar jezelf toe. Welke overtuiging of angst zorgt voor deze emotie? Ik had vroeger de overtuiging dat er niet naar me werd geluisterd. Dus op het moment dat ik dacht dat er niet naar me werd geluisterd, kon ik heel boos worden. Nu heb ik deze overtuiging losgelaten dus deze situatie komt niet meer voor. Het kan zijn dat je boos wordt als je steeds over je grenzen heen laat gaan. Ik geloof dat als je boos wordt op iemand, dat meer zegt over jezelf dan over een ander. Dus als je op deze manier naar situaties gaat kijken, stap je uit je slachtofferrol en neem je de regie in eigen handen.  

Accepteren – kun je deze onderliggende oorzaak accepteren? Wees liefdevol en mild naar jezelf. Accepteer jezelf zoals je bent. Dus ook je angsten en onderzekerheden.

Loslaten – als je bovenstaande stappen hebt doorlopen, kun je loslaten. Wees bereid om los te laten. En laat het gaan. 

Bij sommige emoties kun je hier snel doorheen gaan. En soms doe je er misschien wel jaren over. En soms is het nodig om steeds kleine stukjes los te laten van emoties die al lang vast zitten. 

Vind je bovenstaande interessant en wil je hier meer van weten en het echt gaan toepassen? Dit is één van de vele onderwerpen die ik behandel tijdens mijn cursus ‘Je kunt je leven helen’. Je leert hoe je de kracht van je gedachten in kunt zetten zodat jij meer liefde, vrijheid en vertrouwen gaat ervaren. En je gaat dit vooral zelf DOEN. Woensdagavond 19 februari start ik weer met een nieuwe groep. Wil je er bij zijn of wil je meer informatie? Check de link hieronder of beantwoord deze mail. Let op: tot 1 januari kun je gebruik maken van de Early Bird prijs! 

JA HIER WIL IK MEER VAN WETEN

Ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad. Laat het me weten als je hier vragen over hebt. En laat het me weten als je hier mee aan de slag gaat, vind ik super om te horen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *