Jezelf fijner voelen in 5 stappen

Een affirmatie is een gedachte waar je bewust voor kiest. Met hierbij als doel je fijner te voelen. Het gebeurt regelmatig dat er standaard affirmaties worden gebruikt. Na 25 jaar affirmatie-ervaring kan ik wel zeggen dat echt niet iedere affirmatie voor iedereen werkt. Als je je ontzettend rot voelt, helpt het meestal niet om voor de spiegel te staan en te roepen: ‘Ik voel me fantastisch!’ Vind je jezelf te dik dan geloof je jezelf echt niet als je zegt ‘Ik ben slank’. Het is enorm belangrijk dat je leert voor jezelf een passende affirmatie te maken. Of eigenlijk te kiezen voor een meer passende gedachte.

Als je je heel verdrietig voelt, dan kun je er voor kiezen om hierin te blijven hangen. Of je kiest ervoor om de gedachte die voor dit verdriet zorgde los te laten. Ik hoor vaak dat dit moeilijk is. NEE, het hoeft niet moeilijk te zijn! Dit is ook iets wat je jezelf vertelt. Stel dat je tegen jezelf zou zeggen dat het makkelijk is? Het is een kwestie van doen. Ik merkt dat het mij steeds beter en sneller lukt. Ik heb een stappenplan gemaakt hoe ik het doe, misschien heb je hier iets aan.

  1. Het begint bij het opmerken van een gevoel. Bijvoorbeeld verdriet.
  2. Observeer welke gedachten ervoor zorgen dat je je verdrietig voelt. Stel de situatie is dat twee vriendinnen van je gezellig samen gaan shoppen en je bent niet mee gevraagd. Misschien voel je je dan afgewezen. Gedachten zouden kunnen zijn: ‘Waarom vragen ze me niet. Ik vind het niet leuk dat ik niet mee mag. Ze vinden me niet leuk en gezellig genoeg. Ik vind het niet eerlijk. Ik ben niet leuk genoeg. Ze vinden me geen goede vriendin.’
  3. De kunst is om nu niet boos op jezelf te worden dat je deze gedachten hebt. Wees mild naar jezelf. Het is oké om deze gedachten te hebben, accepteer dat het zo is.
  4. Dan maak je bewust een keuze om deze gedachte los te laten. Vraag jezelf af hoe jij je zou voelen zonder deze gedachten. Je heb een keuze: je kan je hier rot over blijven voelen. Of niet. Is het zo simpel? Ja, dat kan zo simpel zijn.
  5. Kies voor een meer passende gedachte. Een gedachte die een beter gevoel geeft en waar je nog in kunt geloven. ‘Ze hebben het samen heel leuk. Ik ga zorgen dat ik het nu ook gezellig heb. Dat ze me niet mee vragen zegt niks over mij. Ik ben goed zoals ik ben.’ En zo kun je stap voor stap zorgen dat je je steeds fijner gaat voelen.

Dus als je zelf verantwoordelijkheid wil nemen voor jouw gevoel en dingen wil veranderen: ga aan de slag met de bovenstaande stappen. En ga er alsjeblieft van uit dat het makkelijk is. Laat je me weten wat het voor je doet?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *