Kies opnieuw

Ik hoop dat het je lukt om je goed te voelen, ook al is dit een rare periode. Ik las pas ergens deze: “Mezelf goed voelen is mijn hoogste prioriteit”. Ik ben het hier zo mee eens! Het is zo belangrijk om je happy te voelen, no matter what. En dat zal de ene keer beter lukken dan de andere. Sommige mensen vinden het egoïstisch. Ik ben van mening dat je er pas écht kan zijn voor anderen, als je oké bent met jezelf. Ik voel me over het algemeen super goed en natuurlijk voel ik me ook soms verdrietig, boos, gefrustreerd, etc. Ik probeer hier niet in te blijven hangen en ik zorg ervoor dat ik me steeds iets beter voel. Een manier om dit te doen is de Choose Again Methode. Deze is van Gabrielle Bernstein (o.a. van het boek ‘Het Universum staat achter je – van angst naar vertrouwen’). De Choose Again Methode heeft drie stappen.

  1. Wees bewust van de gedachte die ervoor zorgt dat je je minder goed voelt.
  2. Vergeef jezelf en de gedachte. Veroordeel jezelf niet omdat je deze gedachte hebt. 
  3. Kies een iets beter voelende gedachte. Al is het maar dat je je 2% beter voelt. Je hoeft er dus niet voor te zorgen dat je je helemaal blij voelt als je verdrietig of bang bent, dat een té grote stap zijn. Denk ik kleine stapjes.

Bijvoorbeeld. Je voelt je angstig door corona.

  1. Wat zeg je tegen jezelf? Wat een ellende. Straks word ik ook ziek. Of een naaste. Hoe moet dat nou allemaal? Het gaat vast nog heel lang duren. Het kan niemand iets schelen, ik zie zoveel mensen bij elkaar staan.
  2. Vergeef jezelf dat je deze gedachten hebt. Oordeel niet. En zeg dus niet tegen jezelf: wat stom dat ik dit denk, nergens voor nodig, etc.
  3. Wat is een iets beter voelende gedachte? Het is een vervelende situatie. Ik zorg zo goed mogelijk voor mezelf. Als het lang duurt, dan is dat uiteindelijk alleen maar beter. Er zijn genoeg mensen die wél afstand houden en rekening met elkaar houden.

Voel je het verschil? Als je deze methode toepast, dan stap je uit je slachtofferrol. Je kiest ervoor om jezelf beter te voelen. Om andere gedachten te kiezen. En als je dit vaak oefent, dan wordt het steeds makkelijker. En dan lukt het steeds beter om te shiften van angst naar vertrouwen, waar ik het zo vaak over heb. En nee, het is niet moeilijk! Dat is ook weer een gedachte.

En in dit voorbeeld heb ik het over corona, maar je kunt het ook eerst oefenen op kleine dingen. Als je bijvoorbeeld geïrriteerd bent omdat je laptop niet doet wat je wil. Of als je de aardappelen laat aanbranden. Of als een afspraak waar je je op verheugde niet door gaat. Of als je in de poep bent getrapt. 🙂 Ga er mee aan de slag, en laat me weten wat dit voor je doet!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *