Krachtige Gedachten

Iedereen heeft in zijn of haar kinderjaren overtuigingen meegekregen. Deze overtuigingen kunnen nog steeds (vaak onbewust) aanwezig zijn en bepalen hoe jij denkt, wat je voelt en hoe je handelt in een situatie. Een overtuiging zou kunnen zijn: ‘Ik ben niet goed genoeg’ of ‘Het gaat me toch niet lukken’ of ‘Ik verdien dit niet’.

Als je je bewust wordt van je eigen gedachten, zul je merken dat deze waarschijnlijk niet altijd even leuk, fijn en liefdevol zijn. En al deze gedachten die je tegen jezelf (vaak onbewust) zegt (wat stom van me, ik ben een slappeling, ik heb behoefte aan chocola) geloof je. Maar wie zegt dat het waar is? Jij! Maar andere, positievere gedachten, zijn net zo waar. Dus als jij er voor zou kiezen om andere gedachten te denken, kunnen deze ook waarheid voor jou worden.

G-schema

Misschien heb je het G-schema wel eens gezien.

Gebeurtenis – Gedachte – Gevoel – Gedrag – Gevolg

Een gebeurtenis veroorzaakt bij jou een bepaalde gedachte. Bijvoorbeeld je loopt langs een groepje mensen en ze lachen net op dat moment. Je gedachte is: ze kijken naar me, ze vinden me vast raar. Je gevoel is onzekerheid. Je gedrag is dat je ineengedoken en zo snel mogelijk langs het groepje loopt. Het gevolg is dat je je nog meer onzeker gaat voelen en dat je zo snel mogelijk naar huis wil. Het kan ook anders. De gebeurtenis blijft hetzelfde, maar je gedachte is: oh leuk, ze hebben lol met elkaar. Je voelt je blij want hun lach is aanstekelijk. Je gedrag is dat je lachend langs loopt en ze misschien wel groet. Het gevolg is dat je verder loopt en geniet van de buitenlucht.

Aan gebeurtenissen kun je niks veranderen, die zijn zoals ze zijn. Je kunt wel iets veranderen aan de gedachten die je hierbij hebt. Als je hier iets in verandert, dan verandert ook je gevoel, gedrag en het gevolg.

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dus hoe meer jij je afgewezen voelt, hoe meer situaties je zult mee maken die jou hetzelfde gevoel geven. Dan zit je in een slachtofferrol. Door dit in te zien en de keuze te maken om hier uit te stappen, gebruik je je eigen kracht en kun je gaan leven vanuit liefde en vertrouwen.

Affirmaties

Door het gebruiken van affirmaties (een bewust gekozen gedachte) kun je deze overtuigingen veranderen naar meer liefdevolle overtuigingen, zoals: ‘Ik ben goed zoals ik ben’, ‘Ik accepteer mezelf zoals ik ben’, en ‘Ik verdien al het goede’. Je zult zien dat als je met affirmaties begint te werken er veranderingen zullen plaatsvinden in je gedachten en gevoelens, en uiteindelijk in je ervaringen! Hierbij is het heel belangrijk dat je eerst gaat kijken welke overtuigingen je los wil laten. Bij veel mensen speelt angst voor afwijzing of het zich niet goed genoeg voelen een rol. Als je dit los laat en jezelf een meer liefdevolle overtuiging eigen maakt, kun je gaan leven vanuit liefde en vertrouwen. Zo ben je geen slachtoffer van anderen, maar ben je zelf verantwoordelijk voor je denken, voelen en handelen.

Louise Hay

Louise Hay is de auteur van o.a. de boeken ‘Je kunt je leven helen’ en ‘Gebruik je innerlijke kracht’. Zij zegt dat negatieve gedachten en overtuigingen over jezelf vaak de oorzaak van emotionele problemen en lichamelijke klachten zijn. In haar boeken leert ze je om te houden van jezelf en anderen te vergeven, zodat je je leven ten goede kunt veranderen.

Hieronder vind je belangrijke punten van haar basisfilosofie.

  • Elke gedachte die we denken heeft invloed op onze toekomst.
  • Een gedachte kan veranderd worden.
  • Het ogenblik van kracht is het huidige moment.
  • Het is belangrijk bereid te zijn om van jezelf te houden.
  • Nu jezelf waarderen en accepteren is de sleutel tot positieve verandering.

In de cursussen die je bij Praktijk Koneksi kunt volgen, werken we met deze uitgangspunten.