Elk gedrag heeft een positieve intentie

Wil je deze blog liever luisteren, met extra uitleg en voorbeelden? Dat kan hier.

Iedereen doet zijn best

Louise Hay zegt in haar boeken dat iedereen zijn best doet, met de mogelijkheden die hij of zij op dat moment heeft. Ze zoomt dan vooral in op je ouders. Als je kan inzien dat zij ook hun best deden, op hun manier, dan geeft dat heel veel rust en ruimte. Mensen kunnen soms op dat moment niet anders. En niet bedoeld om gedrag goed te praten, het kan wel helpen in een vergevingsproces of vergroten van compassie voor anderen.

Tijdens mijn NLP opleiding leerde ik hem in andere woorden: elk gedrag heeft een positieve intentie, voor de persoon die dit gedrag vertoont. Dus alles wat ik doe, heeft een positieve intentie voor mij. Wat jij doet, heeft een positieve intentie voor jou.

Wat is nou een positieve intentie?

Jouw gedrag brengt iets positiefs voor jezelf. Soms lijkt het alsof dat niet zo is, vooral als je gedrag vertoont wat je eigenlijk niet wil. Zoals uitstellen. Onaardig doen tegen iemand. Je klein maken. Of jezelf juist teveel laten horen. Of te veel eten als je je rot voelt.

Denk bij een positieve intentie aan: veiligheid, zekerheid, verbinding, vrijheid, vreugde, erkenning, je gehoord of gezien voelen, waardering, rust, gemakzucht. Hieronder wat voorbeelden.

  • Je bent op een feestje en je zit op te scheppen. Achteraf schaam je je enorm. Positieve intentie op dat moment was bijvoorbeeld dat je wilde gezien worden, je was op zoek naar waardering.
  • In gesprekken met anderen ga je graag de diepte in. Je bent open en deelt makkelijk persoonlijke dingen. Het levert je verbinding op.
  • Je bent heel perfectionistisch en als je iets organiseert, zoals een feestje of een andere activiteit, dan ben je heel punctueel. Het levert je zekerheid en een stukje veiligheid op. Of misschien waardering van anderen, dat je het zo goed doet.

Wat kun je met een positieve intentie

  1. Het helpt om jezelf beter te begrijpen. Doordat je snapt waar je gedrag vandaan komt, kan je met meer mildheid en compassie naar jezelf kijken. Het kan je helpen meer van jezelf te gaan houden. Je gaat naar jezelf kijken zonder oordeel.
  2. Het helpt je om met meer compassie naar de ander te kijken. Je kunt natuurlijk nooit weten waarom de ander doet wat hij doet. Tenzij je het gaat vragen. Het is ook niet de bedoeling dat je alles maar gaat invullen voor een ander. Het kan je echter wel helpen om milder naar de ander te kijken. Wat NIET betekent dat je het gedrag van de ander goedkeurt!
  3. Je kan deze inzichten gebruiken om je eigen gedrag te veranderen. Als je weet waarom je doet wat je doet, kan je bewust ander gedrag inzetten. Onderzoek dan eens wat dat ander gedrag zou opleveren, en hoe belangrijk is dat voor je. Net zo belangrijk als wat je huidige gedrag oplevert? Want je gaat waarschijnlijk alleen je gedrag veranderen, als dit nieuwe gedrag iets oplevert wat net zo belangrijk is (of liever nog belangrijker), dan je huidige gedrag. Of je kan op zoek gaan naar nieuw gedrag met behoud van je huidige positieve intentie. Dus je doet wat anders, wat hetzelfde oplevert.

Kun je hier hulp bij gebruiken? Voel je dat het tijd is om iets te veranderen in je leven? Woon je in de buurt van Goes, doe dan mee met de cursus ‘Je kunt je leven helen’. Liever 1 op 1, in Goes of online? Maak dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.